Knekkebrød – lyse frokostknekkebrød med valmuefrø.

Jeg baker mye knekkebrød, og syns de smaker helt fortreffelig,

men i dag fikk jeg lyst å prøve å lage litt lysere knekkebrød,

en lettere frokostvariant.

Med valmuefrø.

Jeg elsker valmuefrø.

Jeg gikk utifra samme blandingsforhold som jeg bruker, altså 12 dl frø og 7 dl vann.

Men for å få de litt lettere og lysere ville jeg prøve med mandelmel.

Derfor byttet jeg ut 2 dl frø med 4 ss mandelmel.

Oppskriften blir dermed slik:

10 dl frø, en blanding av solsikkefrø, linfrø, sesamfrø og chiafrø.

4 ss mandelmel

7 dl vann

1 ts salt

1 ss oregano

2 ts chili flak


 

Alt røres sammen i en bakebolle.

Deigen smøres ut på to bakepapirkledde plater, jevnt og tynt.

Rutes opp i passende stykker, og drysses over med valmuefrø.

Jeg bruker mye frø, for jeg syns det er godt.

Stekes midt i ovnen, på varmluft, 160 grader i ca en time.

Bytt plass på brettene underveis.

Disse ble veldig sprø og lette.

Fungerer godt til frokost, men også som brød til supper og gryter.

Smaksett gjerne med forskjellig krydder, slik at de passer til det du skal ha de til.

F.eks er det godt med hvitløk, chili eller paprika i, hvis du skal ha de til en gryterett.

Smaker nydelig med en god aioli og hvitost på.

 


#knekkebrød #frokost #frokostbrød #suppebrød #lavkarbo #chiafrø #mandelmel #sukkerfri #dia #laktosefri #paleo #hjemmelaget #matfrabunnen #sunt

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg