Pizza. Chiabatta, Rundstykker, Baguetter, Horn, Loff. Alltid godt. Lettvint med ferdig deig i kjøleskapet.

9 dl hvetemel

3 dl lunkent vann

1 ts salt

2 ss olje

1 pk gjær


Dette gir 2 store pizzaer som fyller hele bakeplata, eller 3-4 runde pizzaer,

alt etter hvor tynn bunn du ønsker.

Jeg liker tynn bunn, så da får vi mange pizza av en deig.

I tillegg pleier jeg å doble eller triple oppskriften,

slik at jeg alltid har fedig deig i kjøleskapet.

Deigen oppbevarer jeg i en tett bakebolle med lokk:

Deigen er en grunnoppskrift som passer til det meste.

***

Jeg tar en deigklump, kjevler den ut til en rund leiv,

som en pizzabunn, deler deigen i 8 snipper,

fyller med ost og skinke, og ruller sammen til horn.

Strø litt revet ost på toppen,

og etter 10 minutter i ovnen,

har du ferdige horn.

Godt som matpakke, eller å ha i fryseren.

***

Ellers syns jeg det er deilig å kunne ta frem deigbollen om morgenen,

og hive inni noen deigklumper i full fart.

Jeg bruker bare en stor skje, da blir rundstykkene herlig rustikke.

Dypper skjeen i vann mellom hver gang jeg tar deig fra bollen,

slik at deigen ikke henger fast.

Straks har du ferdige rundstykker.

8-9 minutter,  midt i ovnen, 200 grader.

***

Lista er uendelig, så lag en stor deig, kjekt å ha.

***

Å hvis du skulle få lyst på pizza,

er det bare å ta ut en passende stor deigklump,

kjevle ut, og fylle med det du har lyst på.

Pizza er jo fantastisk som restemat, fyll på det du har i kjøleskapet.

Inni ovnen i 10 minutter på 180-200 grader, så har du ryyykende fersk pizza.


 

I dag ble det flere pizza, for vi ville ha forskjellig topping.

Det er jo ikke noe problem, man lager bare flere tynne bunner.

Her ble det laget en med kjøttdeig, sopp, ost og pizzasaus,

og en med ost, pizzasaus, pepperoni og peppersalami.

Krydre med pizzakrydder eller oregano.

Jeg kjevlet ut tynn bunn, rett fra kjøleskapet.

Stekte pizzaen i 6-8 minutter på 220 grader.

Da får du sprø og deilig pizza.

Vel bekomme.

#brød #baking #hjemmelaget #hjemmebakt #nybakt #friskbagt #pizza #rundstykker #horn #chiabatta #frokost #kveldskos #hvetedeig #pizzakveld

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg