MILLIONBØF – hjemmelaget tadisjonsmat. Mat som er lett å like og lett å lage. Perfekt festmat som lett lages ferdig i god tid.

Dette er god, gammeldags tradisjonsmat.

Skikkelig husmannskost.

Enkelt å lage og enkelt å like.

 Du trenger ikke mange ingredienser, og det blir vellykket hver gang.

Vi spiste millionbøf hos Brødrene Price

(kjent fra matprogrammet Spise med Price/Munter Mad)

 i København i sommer, og det falt i smak.


 

Denne var en tomatbasert variant, som var veldig god, men noe modernisert i smaken.

Jeg skal ikke legge meg ut med James og Adam,

og kommer nok til å lage en tomatbasert variant senere,

(fikk jo med meg boken deres fra restauranten)

men nå skal jeg lage en tradisjonell, eller oppskrift fra min farmor.

Milionbøf betyr jo egentlig bare at det er en million bittesmå biffer, hakket biff.

Det du trenger til 4 personer er:

500 g hakket oksekjøtt

2 løk

4 dl oksebuljong

2-3 laurbærblader

salt og pepper

2 ss hvetemel

vann

sausekulør

***

Løk skrelles og grovhakkes. 

Brunes i en panne i smør.


 

Tilsett deretter hakket oksekjøtt, og brun dette sammen løken til det får litt farge.


 

Dryss på hvetemelet og rør godt, så det ikke klumper seg.

Løs opp buljongterninger i 4 dl vann. Dette helles i en gryte.

Tilsett laurbærblader og kjøttblandingen.

Alt gis et oppkok.

La det koke i 10 minutter.

Så tilsettes kulør.

Så mye som du ønsker, men retten skal egentlig være kull sort, så jeg bruker en del.

La det gjerne stå å simre litt før servering.

Plukk ut laurbærbladene og smak til med salt og pepper.

 

Serveres med kokte poteter eller potetmos.

#hakkebøf #millionbøf #tradisjon #hjemmelaget #oksekjøtt #onepotwonder #gryte

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg