Brødbakst må til, og i dag ble det både vanlige grovbrød og lavkarbobrød.


Fikk så lyst til å bake i kveld, så da er det bare å finne frem mel og det som skal til.

Her er det tre store grovbrød, med litt forskjellig mel.

Jeg bruker det jeg har og benytter rester av mel og melk og det som måtte være.

Alt går i brøddeigen for å si det sånn,

men som regel er det kruskakli.

Finmalt hvete, grovmalt hvete, rug i ulike former og det du måtte ha i skapet.

Har jeg melkeprodukter som straks går ut på dato, blir det også en del av brøddeigen,

da minker jeg bare tilsvarende på vannmengden.

 

Min oppskrift er derfor enkel.

Jeg baker enten tre store brød i form, eller legger fire brød i langpanna.

Det velger du selv.

***

Du trenger:

2 kg mel

12 dl lunkent vann

1 pk gjær

litt salt

og gjerne litt urter som f.eks. oregano

og kanskje en liten klunk (2 ss) olje.

***

Alt røres sammen og får stå å heve til dobbel størrelse.

Deretter helles deigen i godt smurte brødformer.

Her er det 2-litersformer jeg bruker.



Stekes midt i ovnen,

i ca 40-45 minutter.

Jeg liker godt at de får en god og sprø stekeskorpe,

og litt fin farge.



Tas ut og avkjøles på rist.

Samtidig ble det også et lavkarbobrød.

Nyter duften av nybakt brød i huset.

Lun og god høststemning.

Ha en lun og hyggelig kveld.

 

 

#brød #baking #hjemmelaget #nybakt #matfrabunnen #lavkarbobrød #hvetebrød #kveldskos #suntoggodt
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg