Urtesalt. Lett å lage. Fin måte å ta vare på urtene fra hagen eller urterester som står og visner.

Urtesalt er godt og det er enkelt å lage selv.

Du trenger bare urter og salt

og en stavmikser eller blender til å gjøre jobben.

Her har jeg plukket inn en kvast sitrontimian fra hagen,

den er så praktisk å ha her nord, for den tåler frosten godt.

Det samme gjør rosmarin, så den har jeg også en stor busk av.

Men denne sitrontimianen anbefaler jeg virkelig.

Det dufter og smaker sterkt og godt av sitron,

så den egner seg veldig godt på fisk og kylling.

Så derfor blir den bevart i salt for å kunne brukes utover vinteren.

Fyll urter og salt i en høy beholder

Kjør det sammen til en lysegrønn og finmalt masse.

Dette helles på et egnet glass,

gjerne som jeg gjorde, på en stor saltbøsse som kan settes på bordet.

Både godt og dekorativt.

 

Jeg syns også det er hyggelig å lage opp litt forskjellige urtesalt og gi bort i gave.

Søt liten julegave til folk som har kjøkken.

#urter #timian #sitrontimian #urtesalt #hjemmelaget #matfrabunnen #salt #tradisjon #julegavetips #venninnegave

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg