Helstekt kylling. Saftig og godt.

Mat som kan passe seg selv inn i ovnen liker jeg godt,

da kan jeg bare preparere og krydre og putte alt inn i ovnen,

og gjøre andre ting mens maten står og god-gjør seg helt alene.

Jeg kom over en herlig kylling i butikken idag.

Den lå ferdig til steking i en liten aluminiumsform.

Perfekt.

Dette måtte jeg ha.

Jeg kjøpte med meg en kylling.

Når jeg kom hjem, tok jeg den ut av forma,

og skylte den godt i rennende, kaldt vann.

Husk å ta ut den “svampen”som ligger i forma under kyllingen,

før den settes i ovnen.

Krydret ganske enkelt med salt og grovmalt pepper, paprika

og et lite dryss med sitrontimian-salt som jeg laget i høst.

Kylling og sitron er en god kombinasjon.

Satte kyllingen midt i ovnen, 180 grader, i ca 1 timer og 15 minutter.

Sjekk at den er gjennomstekt, avhenger litt av størrelse på fuglen.

Denne var 1,5 kg, og var ferdig på en drøy times tid.

Ta ut kyllingen, og la den stå å hvile litt.

Jeg satte inn pommes frites og rosenkål på ettervarmen,

slik at de ble ferdigstekt til jeg kunne begynne å skjære i kyllingen.

I den lille aluminiumsforma som kyllingen ble stekt i,

hadde det dannes seg en hel masse nydelig kraft.

Dette gjorde at kyllingen ble utrolig mør og saftig.

Denne krafta er også gull verd når sausen skal lages.

Hell krafta i en kasserolle.

Kok opp og tilsett litt mel- og smørjevning.

Ca 20 gram mel og tilsvarende med smør.

Dette tykner sausen.

Jeg behøvde ikke tilsette mer krydder.

Smaken ble perfekt.

Så nå er de bare å dele opp kyllingen,

fylle fatet med poteter og grønnsaker,

og helle over massevis av den gode sausen.

***

1 rå kylling

mel og smør til jevning

maldonsalt

sitrontimian

grov pepper

paprika

pommes frites

rosenkål

***

 

Møreste og beste kjøttet jeg har smakt.

Kan ikke bli tørt når den kokes i så mye god kraft.

Vel Bekomme!

 

#kylling #helkylling #ovnsbakt #stekt #kraft #kyllingkraft #brunsaus #hjemmelaget #matfrabunnen #tradisjon #sunt #suntoggodt #middagsmat #festmat #aftensmad

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg