Om meg.

Jeg elsker å lage mat. Matlaging er rekreasjon for meg. Jeg liker også veldig godt å lage mat som er sunn og rimelig. Og lettvint. Det betyr ikke alltid at det er raskt å lage, men ikke så mye jobb. Noe mat er såkalt slowfood, tar ofte lang tid, men krever minimalt med arbeid underveis. Det skal bare stå å putre, simre og godgjøre seg i noen timer, før det blir himmelsk godt. Tid og kjærlighet gjør alltid maten god.
Jeg liker også veldig godt å benytte meg av sesongens råvarer, gjerne kortreiste, og mye friske urter som jeg liker å dyrke i egen kjøkkenhage. At maten blir billigere enn halvfabrikata er enda et stort pluss, også at det er mer næring. I tillegg til at man kan unngå sukker, salt og andre unødvendige tilsetningsstoffer, og man vet hva rettene inneholder.
Så jeg ønsker å dele noe av min kunnskap om lettvinte, gode og rimelige måter å lage god mat på. Mye er også tilpasset ulike intoleranser, jeg bruker lite sukker og mel. Så mye av maten kan spises av de som ikke tåler gluten eller sukker, fint på lavkarbo og paleo.
Jeg ønsker å inspirerer til mer hjemmelaget mat av nyttige råvarer. Holde kostnadene nede ved å unngå dyre halvfabrikata og pose-mat. Jeg vil dele mine ideer, tanker, tips og oppskrifter i min egen blogg, Bentes Kjøkken ? hverdagsmat fra bunnen.
Jeg er en selvlært hobbykokk, og er litt over gjennomsnittet interessert i mat. Jeg har oppfostret 3 barn på en lønn, og har dermed lært meg å holde matbudsjettet nede. Jeg har også laget all babymat selv, og vil etter hvert vise dere hvor lettvint dette er, og tenk på hvor mye sunnere det er for barnet, og ikke minst hvor mye penger det er å spare på det.
Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Nå er barna spredd rundt omkring, men vi samles over god mat i ferier og høytider.
Det er ikke bare familien min som jeg liker å samle og invitere på middager. Jeg elsker å stelle i stand til middager for venner også.
Matlagingen som hobby har jeg fått fra min farmor i København. Der i huset var det noe som de kaller «ærlig mad». Dvs. all mat er lokal og hjemmelaget fra bunnen.
Jeg henter mye inspirasjon fra matprogrammer og oppskrifter på nett og i kokebøker.
Jeg har lest mange kokebøker som kveldslektyre på senga
På reiser er det ofte like spennende å gå i matbutikker og markeder for å se på det utrolige utvalget av spennende råvarer. Og jeg må innrømme at jeg ofte har kofferten full av mat og drikke når jeg kommer hjem.
Jeg elsker også å dyrke egen urter, grønnsaker blir det verre med, nå som jeg ikke har stor hage lengre. Men urtene inspirerer også, og det er jo så hyggelig å kunne gå ut å klippe inn noe friskt, grønt til matlagingen. Håper derfor jeg kan inspirere flere til å bli glad i å lage mat, og å finne ut at det er mye glede i å lage maten fra bunnen av. Gode lukter sprer seg på kjøkkenet. Det er helse for kropp og sjel.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg