Indisk tandoorikylling. Eller Chikken tikka masala.

Kylling er en anvendelig råvare, som vi bruker ofte.

I dag var jeg innom en av mine favorittbutikker,

en innvandrerbutikk,

som har alt man kan drømme om,

til en rimelig penge.

Jeg kjøpte blant annet med meg to krydderposer,

Tandoori masala og Garam masala.

Du kan selvsagt også lage ditt eget krydderblanding,

garam masala inneholder:

koriander, kummin, spansk pepper, muskatnøtt, pepper, kardemomme,

nellik, fenikkel og laurbærblader.

Tandoori masala inneholder en hel masse ulike krydder,

som skal avstemmes,

så det er nok like lurt for sånne som meg å benytte en ferdigblanding,

i allefall i starten.

De inneholder kun ulike krydder og urter, ingen sukker eller salt.

Så var det bare å gå igang å prøve å etterligne indisk mat.

 

Jeg brukte her:

6 store kyllingfileter

Tandoori masala

Garam masala

hjertesalat

1 rød paprika

1 pose sukkererter

1/2 gul løk

1/2 slangeagurk

en liten bunt kruspersille

Sitronsaft til å klemme over salaten.

Jeg brukte 3 kyllingfileter til hver krydderblanding,

måtte jo prøve begge samme dag.

Kyllingen skylles, renkjæres for ulumskheter, og deles i passe store biter.

Så rullet jeg de inn i godt med krydder,

og lot de ligge mens jeg hakket opp grønnsakene.

Det ble en ganske vanlig salatblanding av

agurk, paprika, sukkererter, løk, hjertesalat og kruspersille.

Skylles godt og ligger til tørk i et dørslag til bruk.


Så skal kyllingen stekes.

Smør i varm panne, og fres til de er godt gjennomstekte.

Det samme gjøres med garam masala.

Kjøttet stekes i flere omganger,

slik at det får fin stekeskorpe,

og ikke bare koker.

Så var det bare å dandere og smake.

Her er det en Liba-lefse med rømme, grønnsaker og tandoori.



Rulles sammen og spises.

 

Eller så er det godt å servere som salat.

 

Kan serveres med ris, eller blomkålris.

Godt smakte det og lettvint var det. 

Anbefales.

#tandoori #indisk #hjemmelaget #matfrabunnen #kokos

#kokosmelk #gryte #ris #blomkålris #indiskgryte #chickentandoori 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg