Mulligatawnysuppe

Kjøtt fra en kokt høne,

100 g økologiske linser,

2 løk,

karri,

smør,

1 liter kokekraft,

1 boks kokosmelk,

salt og pepper.

Skyll høna i kaldt vann og legg den i en kasserolle. Jeg koker alltid flere når jeg først er i gang.

Hell på vann så det dekker. Tilfør litt salt og pepper i kokevannet. (For bedre kraft, kan du også tilsette litt gulrot og løk i kokevannet.) Kokes i en timestid. La høna ligge i kraften til den blir kald, før du plukker av alt kjøttet og skjærer dette i terninger.

Stek løken blank i litt smør og karri. Jeg bruker fettet fra kokekrafta, men bruker du buljongterning, kan du bruke vanlig smør.

Linsene jeg bruker her er hermetiske og ferdig kokte. Sil av vannet fra linseboksen.

Bland alt sammen med kraften og kokosmelken i en stor kasserolle og kok opp.

Det er godt med hakket koriander over, men siden ikke alle liker det, bruker jeg å grovhakke bladpersille. En stor neve urter drysses over suppebollen ved servering.

Server også stekte og godt krydrede kikerter ved siden av.

Servers rykende varm.

#Suppe #kylling #høns #høne #kokos #kokosmelk #karri #bladpersille #persille #linser #slowfood #slowcooking #matfrabunnen #suntoggodt #onepotwonder #tradisjon #hjemmelaget #sukkerfri #glutenfri #lavkarbo #kikerter #resistent_stivelse #bønner #linser #dia #diavennlig #diabetes #lettvint #indisk #melkefri #laktosefri

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg