Hjemmebakte knekkebrød. Glutenfrie og lavkarbo.

Hjemmebakte knekkebrød.

Dagens produksjon ble lyse knekkebrød.

Kjempegode, litt tykkere, og helt sprøde.

Her brukte jeg ca 25 % med bokhvetemel, resten som vanlig, med ulike frø.

Jeg bruke her solsikkefrø, hele og knuste linsfrø, sesamfra, sorte nigellafrø, chiafrø og gresskarkjerner.

Men det er bare å ta det man har.

Jeg bruker bokhvete/boghvete, som ikke er en kornsort, men en nøtt.

Jeg har en nøtte-allergiker i hus som reagerer på dette, så vær obs angående nøtte-allergi og bokhvete.

Men det gode er at bokhvete ikke er en kornsort, og kan derfor brukes av diabetikere og er lavkarbo,

det påvirker ikke blodsukkeret, slik som mel og korn gjør. 

Jeg bruker min standard oppskrift som består av:

12 dl frø og mel

7 dl vann

salt

krydderier

( oregano, chili, pepper, gurkemeie)

Søtning om ønskelig

Når røra har stått litt, sveller den og blir tykk, det vil nok være behov for å røre inn litt ekstra vann.

Smøres ut på to bakepapirkledde plater, og rutes opp.

Jeg strør over litt flaksalt før de settes i ovnen.

Stekes midt i ovnen i ca en time.

Bytt plass på brettene underveis.

Sjekk når de er sprøde og gjennomstekte, så tas de ut og avkjøles på rist.

Stekes i ca 1 time, varmluft, midt i ovnen, ca 160 grader.

Vel Bekomme!

#knekkebrød #lavkarbo #glutenfri #hjemmelaget #hjemmebakt #tradisjon #matfrabunnen #sukkerfri #melkefri #bokhvete #boghvede #boghvete #lunsj #frokost #sunt #brød #suntoggodt #helse 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg