Falafel av røde linser.

Jeg har alltid vært glad i bønner og kikerter,

og brukt mye av dette i kosten.

Må innrømme at jeg har unngått linser litt,

men det er jo ikke så rart,

jeg har kjøpt bokser med hermetiske linser,

og disse er jo så myke og helt uten konsistens og tyggemotstand, ikke noe gode.

Men jeg kjøpte med en liten sekk røde linser fra nærmeste innvandrerbutikk for noen dager siden,

og når jeg kokte disse, litt sånn al dente, så var det noe helt annet.

Jeg må innrømme at det ble litt mye linseoppskrifter;

Dal/linsegryte, linsesuppe og nå også falafel av røde linser.

Vet de egentlig skal lages av kikerter,

men måtte prøve med linser, og det fungerte helt fint.

Med litt kikertmel i røra, så ble deigen fast og fin.

Og linser smaker veldig lite, så her må man bare pøse på med krydder og urter.

Masse proteiner, sunt og godt.

Her er oppskrift på mine linseboller/falafel av røde linser:

2 dl tørre røde linser

1 løk

1 kinesisk hvitløk

1 rød chili

1 bunt fersk bladbersille

1 ts chiliflak

2 ts paprikapulver

1 ts spisskummen

sort pepper og salt

2 ss limesaft

 

 

Bløtlegg linsene i 1/2 times tid.

Hell av vannet og skyll godt.

 

Ha linser, hakket løk, hvitløk, chili, krydderurter,

limesaft og krydder i en bolle og

kjør sammen med en stavmikser til en homogen masse.

Konsistensen skal være litt grov og tørr,

men samtidig lett å forme til kuler.

Spe på med litt olje eller kikertmel,

hvis den ikke henger skikkelig sammen.

Formes i hånda til runde boller og stekes i varm olje

til de er sprø utenpå.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg