Frokostrundstykker/kuvertbrød – lavkarbo

 

Denne oppskriften er den beste jeg har laget, som er lavkarbo og uten nøtter. Den kan derfor også brukes av nøtteallergikere, som spiser lavkarbo.
Den smaker ikke omelett eller egg, og rundstykkene metter godt.
Jeg bruker også denne deigen til pizzabunn og alt jeg baker, som skal være lavkarbo og uten gluten.
Det har rett og slett blitt en stor favoritt.
Også høykarbo brødspisere syns denne smaker godt.
Så nå har jeg, etter mye prøving og feiling, funnet en deig som fungerer.
Jeg har vært innom pizzadeig av både søtpotet og blomål, men denne deigen smaker som pizzadeig.
I dag bakte jeg kuvertbrød i massevis, det blir to fulle bakebrett. De kan oppbevares i kjøleskap og evt. fryses, hvis det blir for mange. Greit å bake mange når jeg først er i gang og har tatt frem foodprossesoren.
Jeg dobler denne oppskriften:

2,5 dl (60 g) Pofiber

2 ss (30 g) Fiberhusk

4 egg

250 g cottage cheese

1 ss eplecidereddik

2 ts bakepulver

½ ts natron

1 fersk mozzarella a 125 g (avrent)

Litt salt

Forvarm ovnen til 180°C.

Bland alle de tørre ingrediensene i  bakebolle.

Kjør sammen cottage cheese, egg, mozzarellaost og eplecidereddik i en kjøkkenmaskin til en glatt masse.

Så blandes alt det tørre i og kjøres sammen i maskinen.

Del deigen i like store emner og form som miniflutes eller rundstykker/kuvertbrød. Jeg får 8 kuvertbrød av en oppskrift, men dobler og får dermed 16 brød. evt. bruker jeg en oppskrift til en pizzabunn.

 

Legges på bakepapirkledd stekeplate.

Deigen er litt klissete, så det er lurt å bruke litt vann på hendene når du former brødene.

Stek midt i ovnen i 30 minutter.

Avkjøl på rist.

Avkjøl før de deles og smøres med pålegg.

 

Jeg bruker ofte å ha litt oregano i deigen, eller andre urter, alt etter hva jeg skal bruke brødene til.

Som kuvertbrød til supper eller gryteretter er de gode med litt urter og evt hvitløk eller ramsløk i.

 

 

Oppskriften er fritt etter denne: https://fettogforstand.no/allergi-intoleranse/lavkarbo-frokostbaguetter-nottefri/

Lavkarbo frokostbaguetter (nøttefri)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg