Grovbrød – verdens beste, hjemmebakte brød.

 

Dagens brødbakst ble til som det ofte blir til,

man tager hvad man haver,

dvs jeg bruker det jeg har som må brukes opp fra kjøleskapet.

Alle melkeskvetter, rømme, følte smøreoster, yoghurter og lignende, går rett i brøddeigen.

Så tilsetter jeg mel og fyller på med vann til det er nok veske.

Jeg lager en ganske løs deig, for da blir det så gode og myke brød, og de hever så godt og brødene blir så luftige og lette.

Derfor bruker jeg vanligvis brødformer,

men i dag ble alt bare helt i storskuffa og inn i ovnen.

Stekte altså hele deigen i et kjempestort sammensatt brød.

 

2 kg hvetemel

1 kg grovbakst

1 boks philadelphia naturell smøreost

1 dl salte solsikkekjerner

oregano

2 pk gjær

7 dl melk

12 dl lunkent vann Alt røres sammen og kjøres i kjøkkenmaskin på lav hastighet i 10-15 minutter. Heves i 30-40 minutter, eller til dobbel størrelse. Når deigen er ferdighevet,helles den rett ut av bakebollen og over i bakeformen, som er kledd med bakepapir. Settes inn i varm ovn, 180 grader og stekes i en times tid. Sjekk etter 45 minutter om det er fedig stekt, så det ikke blir overstekt.

Tas ut og avkjøles på rist, før brødet ble delt opp i 4 store brød.

Dette er de beste brødene jeg har laget, og jeg har bakt mye. De ble så saftige og gode, sikket pga den osteboksen som ble tilsatt deigen.

 

Nybakt brød i lange baner, fryseren fylles og matpakker smøres.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg