Hjemmebakte grovbrød.

Nybakt brød gir en deilig duft av hjem og hygge i huset.

Nyvasket hus til helga og nybakt brød, da er det bare å kose seg.

Jeg bruker stort sett samme oppskrift hver gang,

eller i alle fall samme blandingsforhold.

Melsorter og vann, melk eller andre meieriprodukter varierer etter hva jeg har

og hva som trengs å brukes opp.

Men standarden min er 1 kg mel til 6 dl væske, litt olje, salt og gjær.

Dette gir 3-4 brød, her har jeg bakt 3 av denne deigen, og da blir de store.

 

50 g gjær
10 dl kulturmelk

2 dl lunkent vann

2 kg hvetemel/sammalt hvete/siktet rugmel
2 ss flytende margarin
2 ts salt

2 ss tørket oregano

Varm melken til ca 25 grader i mikro, og oppløs gjæren i melken.

Ha melken i en bakebolle og tilsett resten, men hold tilbake 10 % av melet.

Elt deigen i 5-10 minutter, til en glatt deig, og tilsette mer mel ved behov.

Deigen blir litt seig og klissete, men det skal den være.

Viktig å ikke ha i for mye mel, slik at deigen blir tung og brødene hever dårlig.

Ha deigen i en bakebolle og dekk til og hev i romstemperetur i ca 30 minutter.

Ta ut deigen på bakebordet og slå den sammen.

Del deigen i 3 og elt ut tre sprekkfrie brød og plasser dem på et stekebrett.

  La de etterheve under et klede i ca. 30 min. ved romtemperatur.

Pensle brødene med vann eller sammenpisket egg.

Stekes i en forvarmet ovn i ca. 35-40 min. varmeluft 175°C.

Dette ble store, luftige og mjuke brød med sprø skorpe.

Avkjøler du under klede, vil skorpen bli myk,

men avkjøl utildekket på rist, så beholdes den sprø, gode skorpen.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg