Ingefærshot med sitron.

 

 

Ingefær er en rot som har mange helsebringende effekter.

Den smaker godt, jager basiluskene på dør,

og hjelper mot kvalme/svangerskapskvalme,

også god ved reisesyke.

Den er anti-inflammatorisk og demper betennelse,

inneholder antioksidanter som styrker immunforsvaret.

I tillegg er det mange andre helsebringende egenskaper ved ingefærroten,

mer informasjon på Urtekildens planteleksikon, som du kan lese her.

 

Sammen med sitron blir det en god kombinasjon.

 

Sitron inneholder vitamin C, kan bidra til å beskytte mot mange ting og høyner immunforsvaret,

den er antibakterielt og virker dermed bakteriedrepende.

 

Jeg lager shot av en bit ingefær.

Denne kuttes i små biter, med skall.

Legges i en gryte med vann.

Kok opp og la det småkoke litt, og la det stå å kjølne i vannet til det nesten er kaldt.

Da siler jeg ut ingefærbitene og heller vannet på en passene flaske.

Tilsetter saften fra en sitron, og setter kaldt i kjøleskapet.

 

Jeg tar en shot hver morgen før jobb. 

 

Hvis jeg brygger på noe, tilsetter jeg også hvitløk i kokevannet.

Oppskrift

3-4 cm frisk frisk ingefær

1 sitron

(2-3 fedd knust hvitløk)

7 dl vann

Smaker godt og gjør godt.

#ingefær, #sitron, #ingefærshot, #helse, #sunt, #lavkarbo, #urtemedisin, #shot, #antioksidant, #kvalmedempende, #paleo, #sukkerfri #hjemmelaget #matfrabunnen #kvalme #antiinflammatorisk #antibakteriell #antibak #c-vitaminer

4 kommentarer
    1. Denne oppskriften skal jeg prøve. Tror det er billigere å lage det, for var på coop i går og så en shoot med ingefær og sitron kosta 25-30 kr. Var litt usikker på hvordan jeg skulle lage det (kunne selv sagt googlet det), men nå slapp jeg det siden jeg så ditt innlegg 🙂

    2. Hei! Hvordan vet du at det er lavkarbo? Har lyst til å lage shot, eller presse ingefær, men har skjønt det sånn at ingefærroten ikke er lavkarbo🤔 Er det fibrene som har karbohydratene i seg?

      1. Ingefær inneholdere litt karbo, men helsegevinsten er stor. Av 100 gram ingefær blir det mange shotter. Så det er minimalt med karbs du får i deg. I de ferdigkjøpte shottene er det mye karbs, menb de inneholder mest eplejuice.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg