Kjøtt i mørket eller sosekjøtt. Langtidskokt oksegryte.

Sosekjøtt, eller kjøtt i mørke,

er en kraftig og smakfull gryte lagd av bog eller høyrygg av storfe.

Server den tradisjonsrike kjøttgryten med kokte poteter

flatbrød og  tyttebær.

I dag brukte jeg høyrygg av okse, kjøpt i Sverige.

Jeg startet med å dele kjøttet i passende biter, litt store, så de ikke koker bort i sausen.

Og jeg skar av sener og hinner, for det syns jeg ikke er så godt å møte på

når vi skal spise.

Bitene brunes i godt smør i varm panne, i flere omganger.

1 1/2 kg okse høyrygg

4-5 ss smør til steking

 

5 ss hvetemel

 

1 1/2 l kjøttkraft

1 finhakket løk

1 ts salt

1 ts svart pepper

 

Dryss melet over kjøttet i pannen, og rør ut med litt vann,

så du får en sausebase.

Jeg har frossen kraft i frysenen,

som er kokt på bein,

da får du en helt herlig kraft, som blir full av kollagen,

den er helt som gele når den er kald.

Jeg tinte den i gryta før jeg tilsatte kjøtt og sauseblandingen.

Tilsett hakket løk og la kjøttet koke i sausen i 2-3 timer,

på lav varme.

Løken koker helt bort i sausen,

men smaken sitter der.

Kok til kjøttet er mørt og nesten løser seg opp i sausen.

Smak til med salt og pepper.

Juster eventuelt fargen på gryten med noen dråper sukkerkulør.

Server sosekjøtt med kokte grønnsaker,

ertestuing eller kålstuing og kokte poteter,

 eller potetmos og rørte tyttebær.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg