Kjøttkaker i brun saus med kålstuing og tyttebær.

 

 

 

Høsten er her og kjøttkaker med kålstuing er god og nærende høstmat.

Jeg lager mye når jeg først er i gang, da har jeg alltid noen ferdige kjøttkaker i fryseren.

Ofte dobler jeg oppskriften og steker kakene i ovnen,

før de kjøles ned og legges i passende måltidsposer i fryseren.

 

800 gr kjøttdeig

2 ts salt

1 ts pepper

1 ts  malt ingefær

1 ts hvitløkspulver 1 ts løkpulver

eller

1 finhakket løk

3 ss potetmel

3 dl vann

 

Rør salt godt inn i kjøttdeigen.

Rør inn krydder og potetmel og spe med vann, litt av gangen.

Form farsen til runde kaker med en skje, som dyppes i et glass med kaldt vann mellom hver kake.

Ha smør i en varm stekepanne. Demp varmen litt før kakene legges i.

Stekes i  ca. 3-5 minutter på hver side til de har fått en fin bruning.

Lager jeg mange legger jeg dem inn i varm stekeovn og steker de i 10-12 minutter.

 

Brun saus:

4 ss smør

4 ss hvetemel

1 l kjøttkraft eller buljong

1 ts salt

1 ts pepper

 

Lag brun saus ved å smelte smøret i en kjele.

Tilsett hvetemel og brun over svak varme til blandingen får en nøttebrun farge. 

Spe med varm kraft eller buljong, og rør godt mellom hver gang du sper. 

La sausen småkoke i ca. 10 minutter. 

Smak til med salt og pepper.

Ha kakene over i sausen og la dem trekke i ca. 10 minutter.

 

Server kjøttkakene med brun saus med kokte poteter, kålstuing og nyrørte tyttebær

300 gr frosne tyttebør

Tines i et norgesglass.

Røres godt sammen med sukker/søtning før servering.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg