Laks med grønnsaker og hvit saus.

 

Idag ble det en hjemmelaget gryte av det jeg fant i kjøleskapet.

Litt forskjellige grønnsaker, som måtte brukes opp,

og et stykke salmalaks,

som jeg hadde fått til halv pris pga dato.

Jeg kjøper alltid ryggfileter,

Back loin, de er magrere og bedre, syns jeg, enn Belly loin.

Jeg brukte

en pose med sukkererter

en halv brokkoli

2 gulrøtter

1 salmalaksfilet

salt pepper

chiliflak

 

Hvit saus

2 ss smør

2 ss hvetemel

Melk

 

Kutt erter, gulrøtter og brokkoli i små biter.

Lag sausen, smelt smøret og tilsett hvetemelet.

Spe med melk (gjerne varmet melk) til passe tykkelse.

Det er godt med litt tykk saus, så det blir en gryte og ikke en suppe.

Smak til med krydder, salt og pepper.

Grønnsakene frigir også endel væske, så ikke spe til for tynn saus.

Tilsett grønnsaken og kok opp.

La det trekke til de er møre, men fremdeles har litt tyggemotstand.

Tilsett laksen i mindre biter rett før servering.

Her kan du bruke det du har av grønnsaker,

og laksen kan byttes ut med annen fisk.

Bruker du f.eks. kyllingfilet i gryta,

må du tilsette denne litt tidligere.

Kyllingen være gjennomkokt

og den tar litt lengre tid enn fisken.

Lettvint og godt.

Og ganske sunt!

Vel bekomme!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg