Lettvinte sjokoladekjeks med peanøtter – Cookies med sjokolade og peanøtter.

Jeg har testet ut ulike deiger til cookies/kjeks og idag ble det denne jeg bakte. Disse passer fint som vertinnegave, eller bare som en godbit til kaffekosen.

Hadde lite hvetemel, men masse havregryn,

så da måtte jeg prøve å bytte ut noe av melet med grynene.

Havrekjeks bruker jo å være godt, så da satte jeg i gang.

Disse blir ikke så søte heller,

så kan godt nytes til en kopp te eller et glass melk om du vil.

 

150 g  mykt smør

1 1/2 dl  sukker

1/2 dl brunt sukker

3 egg

3 dl hvetemel

2 ts vaniljesukker

1/2 ts natron

5 dl havregryn

100 gr kokesjokolade

2 dl salte peanøtter

Rør sammen smør og sukker, deretter eggene før resten røres inn.

 

 

Hakk opp sjokoladen og rør inn denne sammen med peanøttene.

 

Sett deigen i små topper med teskje på bakepapirkledd stekeplate,

med godt mellomrom, de flyter ut.

Jeg lagde 18 cookies av denne deigen,

men da ble de kjempestore,

som et tefat. Ha oppå litt av den hakkede sjokoladen på toppen,

slik at det blir noen hele biter som synes når de er stekt.

De flyter helt sammen, så ikke stett dem tettere enn dette:

 

Tas ut av ovnen og legges over på rist for avkjøling, før de haes i tette bokser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg