Orientalsk gryte med byggryn.

Orientalsk gryte var en av signaturrettene til min pappa, den lagde han med stolthet på 70-tallet, når posene med gryterett ble en del av de norske hjem.

Orientalsk gryte med ris og litt ekstra ananas var god dengang, og jeg syns det er godt fremdeles jeg. Og i dag har jeg kjøpt inn mange kilo med nykvernet svinekjøtt. Så da blir det gryterett.

Jeg lager gryta etter oppskrift på pakken, dvs jeg steker 600 gram kjøtt, krydrer godt og har i en kasserolle sammen 8 dl vann.

Koker opp og rører godt til sausepulveret i grytepakken er oppløst.

La det simre i 10 minutter.

Istedet for ris bruker jeg hele bygggryn.

Jeg har i 1 – 2 dl gryn.

Disse tilsetter jeg rett i gryta, for da suger de opp mye god smak og gryta blir litt jevnet.

Trenger muligens mer vann, hvis gryta blir for tykk.

Grynene trenger minst en halvtimes trekking,

så jeg lar gryta stå på svak varme en times tid.

Så er det bare å øse opp.

Tilbake til det glade 70-tall!

Vel bekomme.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg