Proteinpizza. Glutenfri pizza som ikke skal heves. Lettvint og godt.

 

PIZZA,

å som jeg har lengtet etter en riktig god pizza.

På et kosthold med minimalt med karbohydrater,

har jeg prøvd ut utallige mer eller mindre vellykkede pizzadeiger,

og jeg har sannelig savnet en god pizza som er både sunn og lettvint å lage.

Så da min eldste datter var på besøk i forrige uke, lagde hun denne til meg.

Med cottage cheese, egg og havre.

Ikke viste jeg at dette skulle fungere så godt.

Himmelsk!

Se bare selv:

 

 

1 stort beger (mager) cottage cheese (420g)

4 egg

400 g store havregryn

1 ts salt (kan utelates)

1 ss bakepulver

 

Kjør egg og cottage cheese glatt i en kjøkkenmaskin eller med en stavmikser.

Bland det tørre i en bakebolle og bland alt god sammen i maskinen.

Deigen kan godt stå litt,

men jeg opplevde at den ble litt klissete når den hadde stått natten over i kjøleskapet,

så smør utover deigen med en gang,

på en bakepapirkledd stekeplate.

***

Nå kan du bare fylle med det du måtte ønske.

Jeg bruker en halv boks passata; finmoste tomater fra boks.

Over har jeg revet ost, smårettskinke og pepperoni på toppen.

Pga at pølsa er såppass salt, utelater jeg salt i deigen, men dette er en smaksak.

Prøver å kutte ut unødvendig bruk av salt.

***

Stek pizzaen midt i ovnen ved 200g C i 20 minutter.

Denne pizzabunnen ble til en helt perfekt pizza, en som man kan skjære i biter og holde i hånda når man spiser,

helt som vanlig pizza, til forskjell fra annen type lavkarbopizzabunn.

Vel bekomme!

Neste gang skal jeg prøve å bytte ut havre med bygg,

en kornsort jeg syns smaker godt og som er nyttig og sunn.

Jeg merker ingen blodsukker stigning hverken med havre eller bygg, men du kan også bytte ut til annet glutenfritt/lavkarbomel, som for eksempel bokhvete eller kikertmel.

Jeg tenker også at dette må være en fin basisoppskrift for brød og rundstykker.

Metter jo så godt og lenge, og dermed holdes blodsukkeret stabilt.

Skal testes som matmuffins med litt ost og skinkefyll til helga.

Takker min elsdte datter for oppskriften, perfekt til meg.

 

#pizza #middag #kveldskos #havre #cottacecheese #egg #pepperoni #ost #smeltaost #kveldskos #kosemat #suntoggodt #helse #bygg #lavkarbo #glutenfri dia diabetes #diabetesvennlig #stabiltblodsukker #blodsukker #ingenheving #hevefri #pizzabunn #matfrabunnen #tradisjon #livsglede #hjemmelaget #bokhvete #protein #proteinpizza #Proteinbunn #lørdagskos #lunsj #aftensmad #lykke

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg