Siktebrød/sigtebrød

Jeg syns det danske sigtebrød er så godt,
og det fås dessverre ikke her oppe i nord.
Vi har heller ikke sigtemel, men for å få noe tilmermet,
blander jeg vanlig hvetemel med finsiktet rugmet,
ca halvt om halvt, evt 60/40.
Så her har jeg prøvd meg frem med norske råvarer,
og fikk til sånn noenlunde godkjente sigtebrød.
Til to store brød bruker jeg:

50 g gjær
6 dl kulturmelk
900-1000 gr hvetemel/siktet rugmel
2 ss flytende margarin
2 ts salt

Varm melken til ca 25 grader i mikro, og oppløs gjæren i melken.

Ha melken i en bakebolle og tilsett resten, men hold tilbake 10 % av melet.

Elt deigen i 5-10 minutter, til en glatt deig, og tilsette mer mel ved behov.

Deigen blir litt seig og klissete, men det skal den være.

Viktig å ikke ha i for mye mel, slik at deigen blir tung og brødene hever dårlig.

Ha deigen i en bakebolle og dekk til og hev i romstemperetur i ca 30 minutter.

Ta ut deigen på bakebordet og slå den sammen.

Form til 2 brød og ha de i smurte brødformer.

  La de etterheve under et klede i ca. 30 min. ved romtemperatur.

Pensle brødene med vann.

Stekes i en forvarmet ovn i ca. 35-40 min. varmeluft 175°C.

Avkjøles på rist.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg