Surdeigsbrød.

Surdeigsbrød bakes kun av mel og vann, helt uten gjær, så det tar litt lengre tid enn gjærbakst, men det er sunnere og det smaker godt i tillegg tal at det har en god holdbarhet. Det er også veldig billig å bake surdeigsbrød, det er bare å røre opp surdeigen med mel og vann, og ei lita klype salt.

1 kg hvetemel/rugmel

1 ss salt

500 g surdeig

6 dl lunkent vann

Bland hvete og rug sammen med vann og blan oppi surdeigen.

Hold igjen litt av vannet, se hvor mye du trenger.

Elt deigen godt med kjøkkenmaskinen på lavhastighet. Kjører du for fort, ødelegger du glutenet i deigen.Tilsett saltet til slutt.

 

La deigen stå lunt å heve til dobbel størrelse, kanskje natten over er greit, helst i kjøleskapet, men det holder ofte med et par timer på kjøkkenbenken.

Ta deigen ut på melet bakebord og del den i 3 like store emner. Husk å ta av en klump, ca en dl, til neste gang du skal bake. Denne oppbevares i en boks i kjøleskapet, og mates jevnlig med mel og vann.

Form deigen til runde brød.

Etterheves i ca 30 minutter.

Legges på stekeplate med bakepapir.

 

Pensle med vann.

Strø litt mel på toppen av brødene.

Snitt dem med en skarp kniv eller en tapetkniv.

Stek brødene midt i forvarmet ovn,

220 °C i 30–45 minutter til de er gyllenbrune.

Jeg bruker å fylle litt vann i storskuffa i ovnen

så brødene blir dampet litt i starten.

Da  blir de ekstra saftige.

Avkjøles på rist.

For best holdbarhet og for å bevare skorpen sprø,

settes brødet med snittflaten ned, når du har skåret av det.

Uten brødpose.

2 kommentarer
    1. Jeg deler selv oppskrifter på min blogg, men jeg har ikke lagd surdeigsbrød før fordi jeg vet ikke hvordan det er å endre på oppskriftene der, noe jeg gjør med alle mine oppskrifter, perfeksjonerer dem. De ser veldig gode ut da. <3

      1. Jeg har lagd surdeig i alle år. Både brød rundstykker og pizza. Har en gammel surdeig med meg fra Danmark. Det er supergodt. Verd å prøve. Lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg