Hjemmebakt dansk rugbrød.

 

Dansk rugbrød smaker godt og skal du få gode brød,

er det best å bake de selv.

Jeg har ikke surdeig,

den jeg hadde gikk ut av kjøleskapet av seg selv 

når jeg kom hjem etter noen dagers ferietur og kjøleskapet hadde tatt kvelden.

Etter det har jeg bakt med gjær,

funker det også.

***

Til to brød bruker jeg:

1 kg rugmel

200 g hvetemel

6 dl skummet kulturmelk

3 dl vann

1 pk gjær

1 ss salt

Vannet kan også erstattes med lyst øl, men det bruker ikke jeg.

***

Bland melk og vann og varm det til ca 37 grader.

Løs opp gjæren i vesken.

Tilsett det øvrige og bland godt sammen.

Deigen eltes gjerne i kjøkkenmaskin.

Jeg kjører deigen i minimum 5 minutter.

Deigen blir ganske løs, men den skal være sånn.

Heves i minimum 45 minutter, men gjerne i 1,5-2 timer.

Det er lite hvetemel i deigen, derfor tar det lengre tid med hevingen.

Når deigen er hevet, helles den i 2 godt smurte former, gjerne med bakepapir i bunnen.

Etterhev i ca 20 minutter.


Stilles inn på rist i bunnene av ovnen i kald ovn.

Sett ovnen på 180 grader varmluft og stek i ca 1 time og 15 minutter.

Når de er ferdige, tas de straks ut av formen, og legges på rist.

Legg over et klede slik at de holdere på fuktigheten.

Er skorpen veldig har, legg over et fuktig klede.
 

Egner seg godt til frysing.

Jeg bakte også noen lysere brød, med hvete og kli.

Oppskrift finner du her.
 

#matfrabunnen #hjemmebakt #brød #grovbrød #rugbrød #matpakkebrød #brødbakst #tradisjon #hjemmelaget

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg