Æbleskiver

Æbleskiver er en tradisjon i Danmark i førjulstiden, sammen med en kopp  varm gløgg eller toddy.

Det hører med på kaffebordet eller på det store buffetbordet, eller bare som kveldskos sammen en kopp gløgg i adventstiden.

De serveres med melisstrø og dyppes i syltetøy.

Helst skal det være kirsebærsyltetøy, men jordbær fungerer det også.

 

Her har jeg en god og gammel velprøvd oppskrift som jeg har fått fra min farmor i Danmark.

Det er sikkert mulig å putte en liten epleskive inn i hver bolle, men det har jeg aldri spist noe sted, så tror det bare ligger i navnet. Hører også at det skal være mulig å putte en sjokoladebit inn i under stekingen, men det har jeg heller ikke smakt noe sted, så jeg holder meg til den gode gamle måten.

Gjerne med kardemomme, og kanskje med litt vanilje og citronskall i røra.

Men oftest er den helt enkel, kun med litt sukker og vanilje.

Man skal ikke tulle for mye med de gode tradisjonene syns jeg.

Så her kommer den klassiske oppskriften:

TIL 25-30 STK TRENGER DU:

250 G HVETEMEL

1 TS NATRON

1-2 SS VANILJESUKKER

4 DL KULTURMELK

100 GR SMELTET SMØR

3 EGG

2 SS SUKKER

PISK EGGEDOSIS, TILSETT DET ØVRIGE OG MEL OG MELK VEKSESVIS.

LA RØRA STÅ Å SVELLE I 1 TIMES TID.

SETT EPLESKIVEPANNEN PÅ VARM PLATE OG HA LITT SMØR I HVERT HULL.

FYLL SÅ PÅ MED RØRE 3/4 OPP OG STEK PÅ MIDDELS VARME.

NÅR KANTENE RUNDT BEYNNER Å STIVNE,

TAR DU EN LANGTINNET GAFFEL ELLER EN STRIKKEPINNE

OG VENDER DEM RUNDT.

SÅ STEKES DE PÅ ANDRE SIDEN TIL DE ER GYLDNE OG LEKRE.

ANRETTES PÅ ET FAT,

DRYSS OVER MELIS.

SERVERES MED SYLTETØY, HELST KIRSEBÆR.

OG EN KOPP STERK KAFFE,

ELLER EN GOD, VARM KOPP MED GLØGG.

 

Ha en herlig og superkoselig førjulstid.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg