Bokhvetepannekaker med havremelk.

7 dl havremelk

4 egg

ca 4 dl bokhvetemel

1/2 ts salt

søtning

Pisk egg til eggedosis og tilsett mel og melk vekselsvis,

til du har en passe tykk røre.

Jeg bruker her hjemmelaget havremelk, oppskriften finner du her: HAVREMELK

Hold igjen litt på melet så ikke røra blir for tykk.

Du kan tynne den ut med en skvett vann,

hvis det blir for tykk etter den har stått litt i kjøleskapet.

Dette blir nemlig ganske mye røre,

så jeg steker det jeg trenger og

heller resten av røra på ei flaske og setter i kjøleskapet til senere. Alltid godt med nystekete pannekaker.

Og det går også fint å ta med ei flaske med røre og

steke på grillen med en gammeldags vaffeljern ute på tur i fjæra.

Da er det greit at røra står litt og blir litt tykkere,

blir deilige vafler.

Jeg søter røra med litt flytende natreen,

for å få minst mulig sukker i den.

Men bruk vanlig sukker hvis du tåler det,

da blir det mer farge på pannekakene når de er stekt.

 

 

Når røra er glatt og fin, stekes tynne eller små tykke pannekaker i varm panne med smør.

Disse er gode som dessertpannekaker, men oftest bruker jeg dem som wraps rundt middagsmat,

som en fyllt pannekake.

Det er oftest bokhvetepannekaker du får i de små pannekakehusene, og disse fylles med masse godt,

som ost og skinke, soppstuing, lapskaus, gryterester,

altså hva du liker.

Nydelig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg