Rabarbrasyltetøy – uten tilsatt sukker.

Rabarbraen er sesong og det bugner usedvanlig mye i år.

Jeg har allerede høstet inn to ganger, og det blir nok minst to ganger til, s

å da blir det mer enn suppe, grøt og smuldrepai.

Da blir det syltetøy.

Jeg kutter rabarbrastilkene i småbiter, skyller godt og fryser ned.

Dette gjør at den safter seg lettere når den tas opp ok kokes.

Og det gir rom for å koke akkurat den dagen du har lyst på rabarbra,

gjerne en mørk høstkveld, for da smaker det skikkelig godt med litt smak av sommer.

Så da er det bare å helle rabarbraen i en gryte, tilsette litt vann og kok opp.

Småkokes i ca en halv time, til de går i oppløsning og tykner.

Oppskrift finner du her.

Jeg smaker til med søtning, og gjerne litt vanilje.

Kanel er også godt men det kan være greit å ha på etterpå, siden ikke alle er like glad i kanel som meg. Merkelig…

Smaker godt som pålegg, til middagen i stedet for chutney, tyttebær eller syltet agurk.

Men best syns jeg det er sammen med litt yoghurt naturell, som en deilig dessert.

Eller med vaniljekesam, mmm.

Tror ikke jeg trenger å fryse ned syltetøyet, men det er fullt mulig, hvis man vil.

Greit å ta opp etterhvert, og server til nystekte vafler.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg