Skinkestek med sprø svor.

 

En skikkelig middagsklassiker er skinkestek med sprø svor. Den kjøpes i ferskvare disken i kjøttavdelingen, for da får jeg den skåret slik at den har fin form og blir stående med svorsiden opp. Kjøttet skylles godt først. Detetter snitter jeg svoren med en skarp kniv, litt ned i fettet, dette gjør at svoren blir skikkelig sprø. Krydres godt med salt og pepper. Sørg for at den gnis godt inn og at det kommer godt med salt ned i mellom svorsprekkene. Legges tildekket i kjøleskapet til dagen etter.

 

Forvarm ovnen på 160 grader og sett inn steka midt i ovnen. Den står der i minimum 2 timer, litt avhengig av hvor stor den er.

 

Øs godt over med skyen hver halvtime, for ekstra god smak og saftighet. Den siste tiden kan potetene stekes med, de trenger ca 45 minutter. Jeg krydrer dem godt med salt og pepper, rosmarin, oregano og paprika. Ringler over litt flytende smør for god smak og konsistens.

Når kjøttet er ferdig, tas det ut av ovnen og får hvile en halvtimes tid. Da kan det skjæres opp i fine stykker og serveres.

Stekeskyen tilsettes sausen og serveres til.

 

 

 

Jeg syns det er godt med surkål til svinekjøtt, her serverer jeg med min hjemmelagde surkål, oppskriften finner du her

SURKÅL

Svinestek med ovnsbakte poteter, brokkolini, brunsaus og surkål, velbekomme.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg