Hjemmebakt grovbrød

Hjemmebakt brød er godt.

Lettvint blir det med ferdig brødblandinger,

som bare skal tilsettes gjær og vann.

Jeg liker godt kornbrød og havrebrød,

og den beste er dansk rugbrød,

som jeg har brukt flere ganger.

Jeg baker naturligvis mest på vanlig måte,

hvor jeg blander mel selv,

også det danske rugbrødet lager jeg gjerne fra bunnen,

men man skal ikke kimse av disse ferdigblandingene,

da er man sikker på at det blir store fine og vellykkede brød.

Her brukte jeg kornblanding, brukte standard oppskrift med en pk gjær og 6 dl lunkent vann.

I tillegg tilsatte jeg en pakke med philadelphiaost, 200 gram.

Jeg brukte med krydder,

dette gjør brødet svært saftig og smakfullt.

Alt røres sammen til en myk og smidig deig, heves til dobbelt størrelse, og helles i smurte brødformer.

Stekes midt i ovnen på 180 grader, over- og undervarme,

i ca 45 minutter.

Jeg tar ut brødene av formene og legger dem litt opp/ned i ovnen

den siste steketiden.

Da blir det god, sprø skorpe rundt hele brødet.

Så er det bare å la brødene avkjøles noe på rist,

før de kan skjæres i og spises nybakte og såpass varme

at smøret smelter.

Vel Bekomme!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg