Ovnsbakt salmalaks med grønt.

 

Prosjekt tøm fryseren er i full gang.

Planen er at den skal være tom og rengjort til ca 1. desember.

Da begynner baking og handling til jul.

 

Jeg reiser hver desember på juleshopping til en europeisk Julemarkedsby,

i år blir det faktisk tre; København, Amsterdam og Brussel.

Da må fryseren være tom slik at jeg kan kjøpe med litt forskjellige godsaker til jul.

Dagens bidrag til tømming av fryser er salmalaks, brokkoli og erter.

Ovnsstekt laks smaker godt, den krydres med salt og pepper og stekes i ca 15 minutter, alt etter tykkelse på fileten.

Oppskrift  på ovnsbakt laks.

Jeg liker den gjennomstekt, men ikke tørrstekt.

 

Hodekål snittes og kokes i lettsaltet vann sammen med frosne brokkolitopper. Kok opp og hell av vannet straks etterpå, så kålen holder seg litt krispi og god. Her ble den stående litt for lenge så den fikk litt udelikat farge, men den var heldigvis ikke for overkokt. Frosne erter helles i en liten kasserolle, fyll på med vann og salte lett. Kok opp, og hell av det meste av kokevannet. Kjøres til glatt pure med en stavmikser.

 

 

Kvern over litt sort pepper ved servering.

Pepperrotkrem er godt til laks og ørret.

Her finner du oppskrift på pepperrotkrem og andre dipper som fungerer godt til fisken.

 

Vel bekomme!

 

 

#maiskrem, #pepperrot, #pepperrotkrem, #mais, #rømme, #dipp, #grilling, #salatdressing, #sommer, #sommermat #erter #laks #ørret #matfrabunnen #hjemmelaget #tradisjon #suntoggodt #diavennlig #diabetesmat #byggeklosser #tømmefryser #kål #brokkoli

 

 

2 kommentarer
    1. Ser godt ut.
      Ja, jeg tømmer ikke fryseren fordi den en er nesten tomt hele tiden.Jeg hamster ikke, men handler etter hvert jeg trenger det for di jeg fant ut at det er lett for at maten blir så gammel nar man hamster mye mat. Vel, jeg er ofte alene fordi mannen er sjømann og derfor det går ikke mye mat i huset. Men jeg elsker å finne på nye oppskrift og prøve ut særlig i helgene:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg